PUBLICITA VYDÁ ZA TISÍC BOMB (6)

ZLOČINY PUBLICITY V MODERNÍ VÁLCE

cernakniha

POLITIKA

Americká a francouzská veřejnost si naivně myslela, že problémy prezidenta Clintona s jeho poklopcem byly jen věcí rozpustilého žertu. Za jeho choulostivým pozadím se ve skutečnosti skrývá ekonomicko-finanční problém. Kenneth Starr, prokurátor vyslaný mocným tabákovým lobby, aby se pustil do Billa Clintona, byl jejich dřívějším advokátem. A jelikož zdravotnická politika prezidenta se stavěla proti jejich zájmům zvláště zákazem jakékoliv reklamy ve prospěch jejich výrobků, proto zahájili svou ofenzívu. Puritánská nálada pak učinila zbytek a velká media si zgustla spíš na pitoreskní stránce věci, než aby se zabývala analýzou pozadí.

Vážnější věcí je. že už je banální říkat, že zahraniční politika je častěji řízena některými ropnými firmami než státy. Bez firmy Shell, jejíž zájmy byly ohroženy jeho veřejnou činností by Ken Saro-Wiva nebyl v Nigérii nikdy pověšen. Bez Totalu, který nechal deportovat tisíce barmských venkovanů, kteří si umínili, že budou žít na území jeho ropovodném projektu (75 % zahraničních investic v Barmě) by Nobelova cena Míru pro paní Aung San Suukyi byla volná. Nebýt francouzské ropné skupiny byla by ministerskou předsedkyní namísto toho, že byla téměř vězeňkyní vojenské diktatury.

Příkladů je spousta a pouhý seznam politických zločinů, jichž se dopustila společnost E.L.F. (Essences et Lubrifiants francais – Francouzská společnost benzinu a mazadel) v Africe by naplnil řadu stránek.

Umí se tedy lépe zacházet s publicistickým bombardováním. Aby se sjednal klid odkoupí se média, opraví pověsí (image) tak, aby se vytvořil dojem neškodných obchodníku.

Pokračování

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *