Země a symboly (1)

marianneV symbolických postavách — hrdinných nebo komických a někdy i satirických — jsou často ztělesněny nejenom charaktery jednotlivců, ale i rysy národů, států  jejích politického zřízení. Tyto postavy vytváří lid, spisovatel či malíř. Stalo se už tradicí mnoha zemí vytvářet své typické národní postavy. Jednou z nich je Marianna s frygickou čapkou.

 Marianna s frygickou čapkou.

Moderní Francie v žurnalistice, karikatuře i malířství je krásná Marianna, žena s frygickou čapkou zdobenou tříbarevnou republikánskou kokardou. Kde se vzala?

Především si povězme něco o známě čapce této dámy. Osud této ozdoby hlavy je neobyčejný. Tato špičatá čapka s ušima byla tradiční pokrývkou hlavy starověkých Frygií, kteří žili v Malé Asií před naším letopočtem. Ve starověkém Římě takové čapky dostávali osvobození otroci. Na starořímských mincích ztělesňovala žena s frygickou čapkou svobodu.

Svou skutečnou vlast však získala žena s frygickou čapkou po dlouhém putování v revoluční Francii koncem XVIII. století. Právě na kresbách té doby se na čapce objevila trojbarevná kokarda a přidali jí galského kohouta — symbol bdělosti, který kdysi patříval bohyni moudrosti Minervě, i pracovní nářadí — tesařskou vodováhu v podobě rovnoramenného trojúhelníku, symbolu všeobecné rovnosti. Ve dnech revoluce se Marianna nezřídka objevovala i na jevišti. Hrávaly ji mladé herečky. Ve francouzské revoluční karikatuře vedla tato krásná odvážná žena vlastence do útoku proti silám reakce.

Marianna se stala duší francouzského lidu. V malířství revolučních let 1830 a 1848 je statečná a odvážná, jako například na slavném obrazu E. Delacroixe „Svoboda na barikádách“ nebo na Daumierových litografiích. A samozřejmě právě Marianna symbolizovala Pařížskou komunu v dílech francouzských výtvarníků roku 1871. Krásnou Mariannou byla pojmenována podle tajné společnosti, která bojovala proti reakci v letech restaurace Bourbonů.

Žena s frygickou čapkou je nejčastějším symbolem svobody. A přesto se obsah symbolu několikrát změnil. V různých obdobích historie byla taková, jakou byla Francie, kterou ztělesňovala. Například po převratu devátého thermidoru, který zlikvidoval revoluční symboliku, se Marianna stále častěji připodobňovala k přísné starořímské matroně nebo ke koketní subretě. Za Napoleona jí na hlavu místo frygické čapky nasadili korunu. A v době znovunastolení Bourbonů jí francouzský malíř Grinville nakreslil poníženou v okovech.

 

Pokračování

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *